niedziela, 18 marca 2018

2.03

Rozejrzałam się po jasnym, przestronnym pomieszczeniu czując, że nakład tiulu, diamencików i perfum zaczyna mnie przytłaczać. Złapałam lekko znudzony wzrok matki, która jakby odruchowo potakiwała z wyuczonym uśmiechem na szczebiotanie mojej siostry, która chłonęła każdy fragment salonu, każdy kwiatek w szklanym wazonie. Uśmiechnęłam się do niej znacząco i widziałam, że najchętniej przewróciłaby oczami i wypiła ze mną kilka szybkich w barze naprzeciwko. Westchnęłam głęboko zastanawiając się ile czasu przyjdzie mi tutaj zmarnować, ile odcinków, które mogłabym w tym czasie obejrzeć stracę i ile przez ten czas razy mogłabym przeanalizować swoje życie.
– Zdecydowanie zbyt dużo – mruknęłam pod nosem odsyłając ironicznym spojrzeniem po raz kolejny pracownicę sklepu, która usilnie chciała już włożyć na blondynkę warstwy tiulu i organzy. Jeśli kiedyś wyjdę za mąż to na pewno będę unikać takich miejsc jak ognia, może zamówię ją przez internet? Pokiwałam głową z uznaniem dla samej siebie za tak wspaniały pomysł, gdy dzwoneczek przy otwierających się drzwiach oznajmił, że dopiero teraz zacznie się ta cała sztuka.
Zanim zdążyłam odnaleźć jakieś lusterko, aby zerknąć w nie kontrolnie moja siostra już witała kobietę, na którą musiałyśmy czekać dobre trzydzieści minut. Przystanęłam obok matki, która starała się uśmiechnąć się tak szeroko jak te kobiety w reklamach pasty do zębów, ale ewidentnie również była zmęczona tymi wszystkimi pomysłami, którymi zarówno ją jak i mnie bombardowała przez całą dobę ta słodka istotka, która wzięła nowo przybyłą pod rękę i wracała z nią do nas. Zmęczonych, sfrustrowanych, mających dość wszechobecnego różu i dusząco słodkiego zapachu automatycznego odświeżacza powietrza.
– To jest właśnie moja siostra Linn – uśmiechnęła się do mnie radośnie, a ja starałam się to odwzajemnić, ale pewnie wyszedł z tego tylko dziwny grymas. – Linn, poznaj mamę Daniela.
W momencie, gdy wypowiedziała te słowa moje serce stanęło na dłużej niż kilka sekund. Popatrzyłam w oczy kobiety, która znała blondyna od samego początku, znacznie lepiej niż Ana czy tym bardziej ja i poczułam jak uderza we mnie fala ciepła, która topi mi wszystkie organy sprawiając, że umieram w potwornych mękach. Starałam się jakoś trzymać i aby nie opaść bezwładnie na płytki, więc zacisnęłam dłoń w pięść próbując pozbyć się mroczków przed oczami, które sprawiały, że zaczynało mi się kręcić w głowie. Trude Tande natomiast zdawała się nie widzieć tego, że balansuję na granicy świadomości i wyciągnęła w moją stronę dłoń, którą po chwili delikatnie ścisnęłam. W jej oczach było coś co sprawiło, że moja krucha bariera komfortu runęła na podłogę, mój umysł zawładnęła myśl, że ona usłyszała o mnie dużo wcześniej niż poznała swoją przyszłą synową.
– Cieszę się, że mogę cię poznać – kiwnęłam nerwowo głową czując jej baczne lustrujące spojrzenie na sobie i marzyłam tylko o tym, żeby znaleźć się jak najdalej stąd, od tego wszystkiego; znowu miałam ochotę uciec. – Daniel często o tobie wspominał. Opowiadał, że jesteś głosem rozsądku w tym całym szaleństwie.
Siedziałam na swoim miejscu wyprostowana jak struna prawie nie oddychając. Widziałam zdziwione spojrzenia mamy, które rzucała w moją stronę między kolejnymi sukniami, a które ja starałam się ignorować. Za dużo musiałabym jej tłumaczyć, więc nie było w tym żadnego sensu. W tamtym momencie pragnęłam tylko gorącej kąpieli, nowego sezonu ulubionego serialu i ewentualnie zapiekani makaronowej Sebastiana, którą przyrządzał za każdym razem, gdy chodziłam zła na cały świat. Uśmiechnęłam się na tą myśl jednocześnie przypominając sobie, że obowiązek przygotowania obiadu spadł na mnie, ponieważ to dzisiaj odbywała się ta konferencja, o której mój chłopak mówił od dobrych kilku miesięcy, która miała być trampoliną do jego kariery i miała sprawić, że będziemy pławić się w luksusach - to akurat słowa szatyna. Obróciłam się przez ramię słysząc podekscytowany głos blondynki i zaniemówiłam. Długi, koronkowy tren ciągnął się za nią po podłodze, a materiał okrywający jej skórę zdawał się emanować nieprawdopodobnym blaskiem, a gdy spojrzałam na jej uśmiech widziałam, że nasze poszukiwania właśnie dobiegły końca. Spojrzała na mnie niepewnie, jakby poszukiwała w moim wzroku akceptacji, jakby liczyła się ze zdaniem swojej starszej siostry. Całe napięcie jakie panowało w moim wnętrzu zniknęło wraz z momentem, gdy stanęła na podwyższeniu i okręciła się wokół własnej osi. Nie miała na sobie welonu, ale poczułam jak po moim policzku spływa łza wzruszenia - wyglądała jak prawdziwa panna młoda, najpiękniejsza kobieta na tej półkuli, a może nawet na całym globie. Uśmiechałyśmy się do siebie szczerze i czułam, że nigdy wcześniej nie byłyśmy sobie tak bliskie jak właśnie w tej chwili. Kątem oka widziałam, że zarówno nasza mama jak i przyszła teściowa Any były wpatrzone w nią jak w obrazek i niewiele kalkulowałam. Wstałam z miejsca i podeszła bliżej chłonąc to jak pięknie wygląda, jak wspaniale się czuje.
– Moja mała siostrzyczka – miałam łzy w oczach i widziałam, że ona również jest bliska rozpłakania się. Pogładziłam bogato zdobiony materiał, a następnie strzepnęłam z jej ramienia niewidzialny kurz. – Wyglądasz tak pięknie.
– Nie płacz, bo ja też zacznę – wtuliła się we mnie mocno i  obie zaczęłyśmy płakać. Widziałam płynne szczęście w jej oczach i chciałam je widzieć tak długo jak tylko będę w stanie je tam dostrzec, nie wyobrażałam sobie możliwości, że ktoś jej to może odebrać - nie mogłam być tą osobą, nie mogłam jej skrzywdzić, bo za bardzo pragnęłam przychylić jej nieba. Była tak niewinna, że zasługiwała na wszystko co sobie wymarzyła: piękny ślub, fontannę z czekoladę, gromadkę dzieci i męża, który będzie ją kochał do ostatniego tchu. Mimowolnie wspomnienie Daniela sprawiło mi ból, ale wiedziałam, że jeśli nawet w tej chwili nie jest jej tego w stanie zagwarantować to z biegiem czasu zda sobie sprawę, że to właśnie Ana sprawia, że jego życie jest szczęśliwe. Postanowiłam zrobić wszystko co w mojej mocy, aby ich małżeństwo było udane, nawet mimo własnych bezsennych nocy, których miałam nadzieję z pomocą Sebastiana się pozbyć.


***


W jaki celu chciałeś się spotkać rzuciłam przysuwając sobie krzesło z sąsiedniego stolika i patrząc na blondyna wyczekująco. Zagryzłam policzki od środka próbując nie utonąć w jego spojrzeniu, które sprawiało, że cała się roztapiałam. Pokręciłam głową próbując przypomnieć sobie, że to wszystko między nami stało się dawno i nie powinno mieć wpływu na teraźniejszość. Teram był Sebastian, teraz było fantastycznie, bo za kilka miesięcy miałam patrzeć na to jak moja siostra idzie w białej sukni do ołtarza, jak poślubia mężczyznę swoich i moich marzeń. Podciągnęłam rękawy skórzanej kurtki opierając dłoń na dłoni, a on dopiero po chwili zdał sobie sprawę, że odpłynął myślami.
– Chciałem pogadać – rzucił obracając w dłoniach filiżankę z kawą, a ja przewróciłam oczami zirytowana, bo nie chciałam tracić czasu na rozmowy z nim na tematy, które mogłaby nas przybliżyć do tematu, którego chciałam uniknąć jak ognia. Kiedy spotkaliśmy się w domu moich rodziców, gdzie wszystko miało swój nowy początek i definitywny koniec, bo wtedy graliśmy w niedopowiedzenia, bawił nas ten wspólny sekret i niezręczność, którą powodował, ale z biegiem czasu mnie to wszystko zaczęło przerażać. Teraz nie chciałam tego wspominać, bo zbyt dużo czasu minęło,żeby cokolwiek zmienić, ale zbyt mało, aby wspominać to w  żartach, z rozrzewieniem.
– Myślałam, że będziemy oglądać chmury – sarknęłam pod nosem budząc na jego twarzy niepewny uśmiech, który jednak zgasł po chwili i znowu pojawiła się obojętność. Każdy mięsień był na swoim miejscu, siedział naprzeciwko niczym posąg i gdyby nie zamglone emocjami oczy, w które tak usilnie nie chciałam patrzeć to mogłabym powiedzieć, że taki ktoś jak on nie ma uczuć. – Daniel, naprawdę nie mam czasu do marnowania – chciałam wstać z miejsca i przełożyć tę rozmowę, a najchętniej doprowadzić do tego, żeby nigdy się nie odbyła, jednak chwycił moją dłoń i wszystko wróciło. Zaatakowało ze zdwojoną siłą i znów opadłam na drewniane krzesło i byłam w stanie wysłuchać każdego jego słowa chłonąc każdy gest i wszystko inne. Od naszego pierwszego spotkania widziałam w nim coś co mnie fascynowało, miał w sobie jakąś zagadkę, jakąś tajemnicę, którą po kilku drinkach obiecałam sobie poznać i wykorzystać. – Słucham.
– O czym rozmawiałaś z moją mamą? – zapytał jakby nadal nie był w tym miejscu zarówno duszą jak i ciałem. Zmarszczyłaś brwi próbując zobaczyć jakieś drugie dno w jego pytaniu, ale to było tak proste i tak szczere, że nie wiedziałaś co mu odpowiedzieć. – Linn, powiedziałaś jej coś? O mnie? O nas? O tym co kiedyś było? – jego słowa jakby odbijały się od mojej czaszki, która nie pozwalała mi ich zrozumieć, docierały do mnie jak przez mgłę.
– Nie rozumiem – przyznałam po dłuższej chwili ciszy, której nie byłam w stanie zaakceptować. Brak głosów, cisza sprawiała, że mogłam postąpić nierozsądnie byleby ją przerwać, a tego nie chciałam - było w niej jakieś napięcie, które pragnęłam jak najszybciej rozładować. – Ana mi ją przedstawiła, ale nie rozmawiałyśmy na twój temat. Zresztą sama jej obecność wprawiła mnie w takie zakłopotanie, że nie zachowywałam się normalnie.
Przewrócił oczami na moje ostatnie słowa, a potem zorientował się, że dalej trzyma moją dłoń w kawiarni pełnej ludzi i zabrał ją jakby nagle parzyła. Potarł dłonią kark i widziałam, że toczy walkę z własnym umysłem, aby przekazać mi w jak najprostszych słowach wszystko co czuje, o czym myśli, czego pragnie. Założyłam ręce na piersi i spojrzałam przez wystawową szybę na przejeżdżające samochody, jakby za szybą toczyło się zupełnie inne życie, do którego pragnęłam się wedrzeć, a jedynym co trzymało mnie w tym miejscu był właśnie blondyn. Kątem oka patrzyłam jak zaciska i rozluźnia dłoń, którą położył na stole i postanowiłam zniknąć, zakończyć to spotkanie, które i tak nie zmieniło mojego życia. Spojrzałam na niego, gdy akurat otwierał oczy, a wyraz jego twarzy wskazywał na to, że znalazł brakujący puzzel do tej całej układanki, którą miał w głowie. Wystarczył jeden jego uśmiech siedzących gdzieś w dołeczkach, żebym zrozumiała co stało się dla niego proste i dostrzegła, że nadal rozumiecie się bez słów. Słowa jego matki przy waszym spotkaniu nagle doszły do głosu odbijając się echem w mojej czaszce. Posłałam mu pytające spojrzenie nie chcąc wierzyć w to, że naprawdę Trude Tande wiedziała kim jesteś poza rolą siostry narzeczonej jej syna.
– Tande, chyba mamy problem – posłałam mu zdenerwowane spojrzenie i widziałam, że to wszystko zadziałało na niego równie mocno jak na mnie.
– Załatwię to – kiwnął głową bawiąc się sznurkami bluzy – Przepraszam, nie kontroluję się po litrach alkoholu jakie przyjmowałem po tamtym weekendzie u twoich rodziców.
– Nie mogę skrzywdzić Any – stwierdziłam chłodno przeczesując palcami włosy, bo doszło do mnie, że znowu mój byt lub nie byt zależał tylko od niego. – Lepiej się postaraj.


***

Po tym podium Daniela nie potrafiłam inaczej.

4 komentarze:

  1. to było takie piękne, najpiękniejsze, pełne emocji, byłam w skórze Linn, czułam wszystko każdą cząstką i przeżywałam razem z nią. Kocham ich, ich nieszczęście w szczęściu, ból, rozdarcie, to że pragną siebie, ale uważają, że jest zbyt wiele powodów dla których nie powinni nic zmieniać. I mamę, panią Trude, też kocham, bo czuję, a właściwie wierzę, że jej instynkt sporo namiesza.
    Chcę więcej <3

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie wiem jak Ty to robisz, ale czytałam ten rozdział z zapartym tchem ... :)

    Linn oszukuje samą siebie. Nie chce skrzywdzić siostry, ale ... czy to już się nie stało? Czy nie chce skrzywdzić jej jeszcze bardziej? Na prawdę życzy jej małżeństwa z kimś, kto nie obdarzy ją takim uczuciem na jaki zasługuje? Bo "może" potem będzie lepiej? Wątpię. Będą cierpiały trzy osoby.

    Na dodatek matka Daniela wie o wiele więcej niż inni. Ciekawi mnie jej punkt widzenia na to wszystko. Czy "wtrąci" się w całą to zagmatwaną sytuację?

    Uwielbiam to za mało powiedziane. Jestem zakochana w tej historii :)

    (nordyckie-spojrzenie.blogspot.com)

    OdpowiedzUsuń
  3. hello, może jak coś więcej wiem, ale z każdą chwilą spędzoną tutaj moje serce szybciej bije na tego Daniela, który nie potrafi zerwać z Ann, powiedzieć jej prawdy prosto w oczy i wybrać Linn, a także przyspiesza na starszą ze sióstr, bo ile można się oszukiwać? życie jest krótkie i powinno się je brać pełnymi garściami, a pani Tande czuję, że obudzi ich z tego ''snu'' i poprowadzi w rzeczywistość. całusy :* Twoja miłośniczka wyszukiwania malutkich błędów 💕

    OdpowiedzUsuń
  4. Hey! :) Czytam Twoje opowiadanie, które piszesz wspólnie z inną blogerką i postanowiłam, że poszperam na Twoim profilu, aby znaleźć jakieś Twoje własne opowiadanie. I oto jestem!
    Muszę, co prawda nadrobić pierwszą część, a postaram się to zrobić w święta, ale te trzy rozdziały już mnie bardzo wciągnęły. Więc możesz być pewna, że będę stałą czytelniczką i zaraz zaobserwuję bloga :)
    Mam nadzieję, że Tande i Linn w końcu znajdą wspólną drogę i będą mogli żyć długo i szczęśliwie. Coś czuję, że rodzicielka Daniela będzie miała w to wszystko jakiś wkład i coś tam nabroi.
    Czekam na następny rozdział i życzę weny! ;*
    Zapraszam również do mnie!
    https://lajfisbrutalblogzaynmalikff.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń